Klauzula informacyjna dla pacjentów, ich przedstawicieli ustawowych oraz osób upoważnionych przez pacjentów
Klauzula informacyjna dla pacjentów, ich przedstawicieli ustawowych oraz osób upoważnionych przez pacjentów
Zgodnie z art. 13 i 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – zwanego RODO, informujemy:
Administrator danych osobowych
Administratorem Państwa danych osobowych jest KJT SP. ZO.O. NZOZ OKULAP ul. Generała Władysława Sikorskiego 7A, 41 – 922 Radzionków, NIP 6452548099. Kontakt z Administratorem jest możliwy poprzez:
- adres e-mail: przychodnia@okulap.pl
- telefonicznie pod nr tel: +48 32 289 41 67, tel. kom. +48 508 270 295
- listownie na adres podany powyżej.
Inspektor ochrony danych
Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych – Pawła Maj, z którym można skontaktować się poprzez:
- adres e-mail: rodo@medkomp.pl
- pisemnie kierując korespondencję na adres siedziby Administratora.
Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.
Skąd pozyskujemy Państwa dane?
Co do zasady dane osobowe są przez Państwa podawane bezpośrednio w momencie zgłoszenia: osobiście, przez formularz kontaktowy lub poprzez kontakt telefoniczny. W przypadku kontynuacji leczenia rozpoczętego w innym miejscu, dane mogą być otrzymywane również od innych placówek medycznych.
W szczególnych sytuacjach uzasadnionych stanem zdrowia, Państwa dane osobowe mogą być uzyskiwane od osób bliskich. W przypadku usług medycyny pracy dane są przekazywane także przez pracodawcę kierującego Państwa na badania.
W przypadku upoważnienia przez pacjenta innej osoby do dostępu do danych medycznych (dokumentacji medycznej lub informacji o stanie zdrowia) dane tej upoważnionej osoby pozyskiwane są od pacjenta. Możemy otrzymywać Państwa dane osobowe także od ubezpieczycieli, z którymi zawarli Państwo umowę ubezpieczenia zdrowotnego.
Zakres przetwarzania danych osobowych
Aby umówić wizytę przetwarzane są Państwa dane takie jak: imię, nazwisko, płeć, PESEL lub data urodzenia (w przypadku braku numeru PESEL), numer telefonu, adres zamieszkania lub zameldowania, adres e-mail. Powyższe dane są wykorzystywane także w celu weryfikacji tożsamości przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego.
Jako podmiot leczniczy jesteśmy zobowiązani do prowadzenia i przechowywania dokumentacji medycznej, której treść i zakres określają obowiązujące przepisy prawa. Dane zawarte w dokumentacji obejmują m.in. opis przebiegu procesu leczenia i diagnostyki.
W przypadku przebywania na terenie placówki Państwa wizerunek może być przetwarzany w związku z monitoringiem wizyjnym o czym mowa w odrębnej klauzuli informacyjnej.
Cel oraz podstawa prawna przetwarzania danych osobowych
Cel przetwarzania Państwa danych | Podstawa prawna przetwarzania danych |
---|---|
Wykonywania działalności leczniczej, udzielenie świadczenia zdrowotnego, w tym w szczególności podejmowanie działań w zakresie profilaktyki zdrowotnej, diagnozy medycznej i leczenia jak również zapewnienie opieki zdrowotnej oraz zarządzanie usługami opieki zdrowotnej (np. dokonanie rejestracji, formularz kontaktowy, rozliczeń z płatnikiem, weryfikacja tożsamości przed wizytą, wystawianie zwolnień lekarskich oraz ich obsługi w systemach. | art. 6 ust. 1 lit c RODO w zw. art. 9 ust. 2 lit. h RODO w zw. przepisami regulującymi proces udzielania świadczeń zdrowotnych w szczególności Ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz wydanymi na jej podstawie aktami wykonawczymi oraz realizacją celów profilaktyki zdrowotnej, diagnozy medycznej, zapewnienie opieki zdrowotnej. |
Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji medycznej. | art. 6 ust. 1 lit c RODO w zw. art. 9 ust. 2 lit. h RODO w zw. przepisami regulującymi proces udzielania świadczeń zdrowotnych w szczególności Ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz wydanymi na jej podstawie aktami wykonawczymi oraz realizacją celów profilaktyki zdrowotnej, diagnozy medycznej, zapewnienie opieki zdrowotnej. |
Kontakt na podany przez Ciebie numer telefonu bądź adres e-mail z powodów organizacyjnych, tj. m.in. potwierdzenie terminu wizyty, zmiana terminu wizyty, informacja o przygotowaniu do świadczenia, poinformowanie o zmianach organizacyjnych, które mają wpływ na udzielenie oczekiwanego świadczenia. | art. 6 ust. 1 lit c RODO w zw. art. 9 ust. 2 lit. h RODO w zw. przepisami regulującymi proces udzielania świadczeń zdrowotnych w szczególności Ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz wydanymi na jej podstawie aktami wykonawczymi oraz realizacją celów profilaktyki zdrowotnej, diagnozy medycznej, zapewnienie opieki zdrowotnej. |
Realizowanie praw pacjenta w zakresie udostępniania dokumentacji medycznej oraz stanu zdrowia osobom upoważnionym przez pacjenta poprzez kontakt telefoniczny czy mailowy lub osobiście. | art. 6 ust. 1 lit c RODO w zw. art. 9 ust. 2 lit. h RODO w zw. przepisami regulującymi proces udzielania świadczeń zdrowotnych w szczególności Ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz wydanymi na jej podstawie aktami wykonawczymi oraz realizacją celów profilaktyki zdrowotnej, diagnozy medycznej, zapewnienie opieki zdrowotnej. |
W przypadku prowadzenia korespondencji w formie tradycyjnej i elektronicznej z użyciem poczty e-mail oraz formularzy kontaktowych, Państwa dane są przetwarzane w celu prowadzenia kontaktu, w tym udzielenia odpowiedzi na zadane pytania. | art. 6 ust. 1 lit. f RODO – prawnie uzasadniony interes administratora danych. W przypadku przekazywania przez użytkownika szczególnych kategorii danych (np. informacji o stanie zdrowia), oświadcza on, że wyraża zgodę na ich wykorzystanie w celu właściwej obsługi zgłoszenia i realizacji zapytania, w tym prowadzenia komunikacji i udzielania odpowiedzi (podstawa prawna – art. 9 ust. 2 lit. a RODO) – „zgoda”. |
Obrony praw i dochodzenia roszczeń w związku z prowadzoną przez nas działalnością. | art. 6 ust. 1 lit. f RODO w związku z art. 9 ust. 2 lit f) RODO). |
Prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz rozliczeń podatkowych. | art. 6 ust. 1 lit. c RODO w zw. z art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości oraz ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. |
Realizacja umowy, której są Państwo stroną. | art. 6 ust. 1 lit. b) RODO |
Zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów poprzez stosowanie monitoringu wizyjnego. | prawnie uzasadniony interes administratora danych art. 6 ust. 1 lit. f RODO w zw. z art. 23a ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r., o działalności leczniczej. |
Jeśli wyrazili Państwo zgodę na komunikację marketingową, Państwa dane mogą być wykorzystywane dla celów marketingowych w odniesieniu do oferowanych przez nas produktów i usług (drogą telefoniczną i/lub mailową) | art. 6 ust. 1 lit. a RODO w zw. z art. 172 Prawa telekomunikacyjnego lub art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (w zależności od formy komunikacji – telefoniczna lub drogą elektroniczną). |
Okres przetwarzania danych
Państwa dane będą przechowywane przez czas określony przepisami prawa, a w szczególności przez okres wynikający z art. 29 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Dokumentacja medyczna jest przechowywana co do zasady przez okres co najmniej 20 lat od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu. W pewnych okolicznościach ustawowych czas ten może być przedłużony do 30 lat. Po upływie ustawowego czasu przechowywania dokumentacji medycznej będzie ona niszczona lub usuwana w sposób uniemożliwiający identyfikację pacjenta, którego dotyczyła.
Dane służące do celów rozliczania świadczeń zdrowotnych, a także dane służące do dochodzenia roszczeń będą przetwarzane przez okres przedawnienia tych roszczeń zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego.
Dane przetwarzane na potrzeby księgowości i rozliczeń podatkowych są przetwarzane przez okres 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Dane przetwarzane w celach kontaktowych będą przetwarzane przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie i prowadzenia korespondencji z tym związanej, a następnie przez okres przedawnienia potencjalnych roszczeń związanych z prowadzoną korespondencją.
Dane rejestrowane przez system monitoringu wizyjnego są przechowywane przez okres nie dłuższy niż 3 miesiące. Jeżeli nagrania obrazu stanowią lub mogą stanowić dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie prawa, termin ten ulega przedłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania. Po tym terminie dane są automatycznie nadpisywane.
Jeżeli wyrazili Państwo zgodę na komunikację w celach marketingowych, dane będą przetwarzane do momentu wycofania przez Państwa zgody lub do czasu ustania celu przetwarzania.
Odbiorcy danych
Państwa dane osobowe mogą zostać ujawnione:
- podmiotom uprawnionym tj. w szczególności: Narodowemu Funduszowi Zdrowia, Ministerstwu Zdrowia, Centrum e-Zdrowia, ubezpieczycielom, innym podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych do zapewnienia ciągłości leczenia,
- dostawcom usług i podmiotom wyspecjalizowanym w zapewnianiu obsługi technicznej systemów IT,
- dostawcom usług pocztowych, kurierskich, prawnych i doradczych oraz wspierających Administratora w dochodzeniu należnych roszczeń (w szczególności kancelariom prawnym, firmom windykacyjnym),
- podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów prawa, w szczególności zgodnie z art. 26 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta,
- osobom przez Państwa upoważnionym do otrzymywania informacji o Państwa stanie zdrowia jako Pacjenta.
Prawa osób, których dane przetwarzamy
Przysługują Państwu następujące prawa:
- prawo dostępu do własnych danych osobowych – potwierdzimy, czy przetwarzamy Państwa dane, a jeżeli tak, umożliwimy Państwu do nich dostęp oraz przekażemy informacje w zakresie wskazanym w art. 15 RODO.
- prawo do sprostowanie własnych danych osobowych, gdy są nieprawidłowe lub niekompletne.
- prawo do usunięcie własnych danych osobowych, jeżeli spełniona została jedna z przesłanek określonych w art. 17 RODO.
- prawo do ograniczenie przetwarzania Państwa danych osobowych w przypadkach wskazanych w art. 18 RODO, np. jeżeli kwestionują Państwo prawidłowości danych osobowych.
- prawo do przenoszenia własnych danych osobowych.
- cofnięcie wyrażonej zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonywaliśmy na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
wniesienia sprzeciwu, gdy dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO, czyli w przypadku tzw. uzasadnionego interesu administratora, mogą Państwo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw – z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją – wobec przetwarzania danych osobowych.
wniesienie skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych ul. Stawki 2, 00 – 193 Warszawa) jeżeli uważają Państwo, że przetwarzanie Państwa danych osobowych narusza przepisy prawa.
W celu skorzystania z powyższych praw prosimy o skontaktowanie się z nami na wyżej wymienione dane kontaktowe.
Dobrowolność podania danych
Podanie danych osobowych jest warunkiem niezbędnym do udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na wymogi prawne nałożone na nas jako podmiot leczniczy, w tym m.in. konieczność prowadzenia, przechowywania i udostępniania dokumentacji medycznej. Odmowa podania danych może być podstawą do odmowy udzielenia świadczenia zdrowotnego. Podanie danych jest również niezbędne do wystawienia rachunku lub faktury.
Podanie danych do komunikacji jest konieczne do jej prowadzenia.
Jeżeli podają nam Państwo swój numer telefonu czy adres e-mail, odbywa się to na zasadzie dobrowolności, niemniej pozwala nam to na zapewnienie ciągłości opieki medycznej.
Podanie przez Państwa danych osobowych w postaci wizerunku jest konieczne dla możliwości przebywania na terenie placówki wyposażonej w monitoring wizyjny.
Podanie danych osobowych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolne, brak zgody na komunikację marketingową nie może być podstawą do odmowy udzielenia świadczenia zdrowotnego. Wyrażenie zgody jest zawsze dobrowolne, a zgoda może być wycofana w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
Dodatkowa informacja dla osób upoważnionych przez pacjentów
Państwa dane osobowe zostały pozyskane za pośrednictwem pacjentów (lub ich przedstawicieli ustawowych). Administrator będzie je przetwarzać w zakresie wskazanym przez pacjentów oraz przepisy prawa (imię, nazwisko, pesel, dane adresowe i kontaktowe).
Okazywanie dokumentów tożsamości
Podczas rejestracji pacjenta, składaniu wniosku o wydanie dokumentacji medycznej lub w innych sytuacjach wymagających potwierdzenia tożsamości pacjenta (lub innej osoby np. upoważnionej przez pacjenta), odwiedzającego KJT SP. ZO.O. NZOZ OKULAP ul. Generała Władysława Sikorskiego 7A, 41 – 922 Radzionków, NIP 6452548099, mamy obowiązek potwierdzić, że dana osoba jest tą, za którą się podaje. W celu weryfikacji tożsamości KJT SP. ZO.O. NZOZ OKULAP ul. Generała Władysława Sikorskiego 7A, 41 – 922 Radzionków, NIP 6452548099 ma zatem prawo żądać od pacjenta, osoby upoważnionej przez pacjenta lub innych osób okazania:
- Dokumentu potwierdzającego tożsamość (dowodu osobistego, paszportu, karty pobytu, polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca) lub
- Innego dokumentu publicznego, pozwalającego na jednoznaczną identyfikację (np. prawo jazdy, legitymacja szkolna dla osoby do 18. roku życia).
Podstawa prawna:
- 23 ust. 2 i art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U.2020.849 tj.),
- Art. 50 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- 24 ust. 1 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO),
- Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 czerwca 2015 r. (sygn. II OSK 2770⁄13).